WordPress woensdag
Op woensdag deel ik op Social media een handige tip of een korte uitleg die je zal helpen bij het maken of onderhouden van jouw WordPress website. Hieronder kun je ze gemakkelijk terugvinden.
Op woensdag deel ik op Social media een handige tip of een korte uitleg die je zal helpen bij het maken of onderhouden van jouw WordPress website. Hieronder kun je ze gemakkelijk terugvinden.
Wat kun je bladeren in WordPress?
Hoe voeg je een lees verder tag toe?
Hoe houd je grote schoonmaak voor jouw website?
Wat is een kruimelpad op je website?
Wat is een slug in WordPress?
Hoe krijg je de juiste afbeelding bij jouw post op Facebook?
Hoe kun je reacties op jouw pagina of bericht aan- of uitzetten?
Hoe plaats je een goede call to action op je website?
Wat is WordPress WooCommerce?
Hoe pas je een WordPress header aan?
Hoe wijzig ik het WordPress thema?
Wat is een WordPress menu en hoe maak je het?
Welk lettertype kun je het beste voor jouw WordPress website gebruiken?
Wie geef je de juiste gebruikersrol in WordPress?
Hoe herken je een virus op jouw WordPress website?
Wat is een WordPress plugin en waar moet je op letten?
Wat zet je eigenlijk op de homepagina van jouw WordPress website?
5 eenvoudige manieren waarop jij jouw WordPress website kunt versnellen.
Wat is een favicon en hoe voeg je het toe aan je WordPress website?
Hoe maak je een bericht “plakkerig” in WordPress?
Wat is een footer in WordPress?
Wat is een WordPress widget?
Interne & externe links. Waarom zijn ze belangrijk.
Hoe voeg je een afbeelding toe aan een pagina of bericht?
Wat is het verschil tussen een statische pagina en een blogpagina?
Wat betekent als platte tekst plakken?
Door het juiste gebruik van Kopteksten is jouw website beter leesbaar en vindbaar.
Wanneer je een pagina of bericht in WordPress bewerkt staat er aan de rechterkant, in het blokje Publiceren, Bladeren. Maar wat kun j e eigenlijk bladeren in WordPress?
WordPress slaat elke keer een revisie op wanneer je een pagina of bericht bijwerkt of opslaat als concept. Je kunt in deze revisies bladeren. Dat is handig als je iets gewijzigd hebt en je bent er toch niet tevreden over of als je iets per ongeluk verwijderd hebt.
Om deze revisies te bekijken klik je op Bladeren. Nu kun je met de pijltjes naar vorige. Onder de balk zie je twee verschillende versies. De inhoud staat hier wel als code, dus dat moet je ff goed bekijken. Als je 1 revisie terug bent gegaan kun je ook weer op volgende klikken tot het einde, dit is de laatste versie. Wanneer je de gewenste versie hebt klik dan op Deze revisie terugzetten.
Als je op jouw homepagina jouw laatste berichten toont wil je hier niet de gehele tekst laten zien, maar slechts een korte inleiding. Daarvoor kun je de lees verder tag gebruiken. Ga in het bericht naar het tekstgedeelte. Zet de cursor op een nieuwe regel na de tekst die je wilt tonen. Klik nu op het icoontje: lees verder tag invoegen ( zie afbeelding ) Nu komt er een stippellijn te staan met in het midden more. De tekst die daarna komt zal niet op de homepagina zichtbaar zijn.
Bij sommige thema’s staat bij een bericht ( of pagina ) in de rechter zijbalk Samenvatting. De tekst die je hier neerzet zal dan als inleiding voor het bericht op de homepagina gelden. In dat geval hoef je de lees verder tag niet te gebruiken.
In de lente is het heerlijk om je huis te ontspullen en alles goed schoon te maken. Of lekker in de tuin aan de slag te gaan. Ook jouw website kan minimaal eens per jaar een grote schoonmaak gebruiken. Door je website op te ruimen bespaar je schijfruimte op de hosting-server, wordt de back-up opslag kleiner en zal de website een stuk sneller worden.
Hoe kun je het beste jouw website opschonen?
Zo dat ruimt lekker op. Heerlijk…
Kom je er alleen niet uit, dan wil ik je graag helpen. Wij kijken samen naar jouw website en houden een grote schoonmaak. Of misschien zijn er wel andere zaken die je graag zou willen aanpakken. Neem contact met mij op en dan bespreken we de mogelijkheden.
Wat is een kruimelpad?
Een kruimelpad is de kleine tekstregel die je vaak bovenaan een pagina of bericht op een website ziet staan. Het toont de bezoeker het pad vanaf de homepage tot de pagina of bericht die hij/zij op dat moment bekijkt. Veel bezoekers komen via een link op jouw website en landen dus niet op jouw homepagina, maar op een andere pagina of bericht. Door het kruimelpad zien zij de structuur van je website en kunnen zij eenvoudig navigeren naar een vorige pagina. Zo is de kans dat zij verdwalen kleiner.
Daar komt de naam kruimelpad of “breadcrumbs” ook vandaan. Van het sprookje Hans & Grietje. Hans laat broodkruimeltjes vallen om gemakkelijk de weg terug naar huis te kunnen vinden. Zo werkt het dus ook voor een website. Het is gebruiksvriendelijk. De zoekmachines zien dit ook en zullen daardoor een website met een goede kruimelpadnavigatie beter beoordelen.
Hoe krijg ik een kruimelpad op mijn website?
Bij veel premium thema’s kun je bij de pagina- of bericht bewerkingen instellen of je wel of geen kruimelpad wilt tonen. Als dit niet in het thema verwerkt zit kun je er een plugin voor installeren: Breadcrumbs NavXT.
Als je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin, zit daar ook een optie om breadcrumbs te gebruiken. Die vind je bij instellingen, bij zoekweergave en dan bij kruimelpad.
Vervolgens moet je nog wel deze code toevoegen op de plek waar je de breadcrumbs wilt weergeven:
Je kunt deze code ook in het header-php bestand plakken. Zo zal het kruimelpad op elke pagina of bericht getoond worden en weten jouw bezoekers altijd de weg naar home te vinden.
Wat is een slug?
Een slug is het gedeelte van een url dat achter de domeinnaam staat. Het geeft aan waar de pagina of het bericht over gaat. Bij deze pagina is de slug https://seriouslydesign.nl/wordpress-woensdag. De slug bestaat alleen uit kleine letters, het bevat geen speciale tekens en spaties worden vervangen door een koppelteken ( vaak een streepje )
WordPress gebruikt de term permalink voor de combinatie van de url en de slug. De permalink bestaat uit het domeinnaam gedeelte ( die kun je niet veranderen ) en de slug die je wel kunt wijzigen. Je kunt de slug gebruiksvriendelijker maken en optimaliseren voor de zoekmachines.
Hoe pas je een slug aan?
Je kunt de algemene permalink ( of slug ) wijzigen in het dashboard bij instellingen en dan bij permalink. Hier kun je uit een aantal instellingen kiezen. De meest gebruikte en gebruiksvriendelijke permalink is berichtnaam. Als je dit aanvinkt zal WordPress automatisch de titel van elke pagina of bericht als slug weergeven.
De slug voor een specifieke pagina of bericht kun je wijzigen bij pagina bewerken, direct onder de titel of in de sidebar aan de rechterkant.
Als je de Yoast Seo plugin hebt geïnstalleerd kun je de slug ook wijzigen in het Seo blok onderaan de pagina of het bericht.
Om de url kort en bondig te maken kun je beter voorzetsels, verbindingswoorden of andere overbodige woorden in de slug weglaten, zoals bijvoorbeeld de, het, en, als en of. Je kunt de slug het beste direct aanpassen bij het maken van je pagina of bericht. Bij oudere pagina’s of berichten van je website kun je de slug ook nog wijzigen, maar omdat dan de gehele url wijzigt dien je de oude url door te sturen naar de nieuwe url, middels een 301 redirect. Anders komen je bezoekers uit op een niet meer bestaande pagina of bericht.
Is het verstandig om een slug te wijzigen?
Een duidelijke en gebruiksvriendelijke slug zorgt voor een overzichtelijke sitestructuur. Dit is niet alleen fijn voor je bezoekers, maar zeker ook voor de zoekmachines. Het staat ook veel netter als je de link van een pagina of bericht deelt, zo is het meteen duidelijk waar een pagina over gaat. Dus het antwoord is ja. Kijk welke slug WordPress automatisch voor jouw pagina of bericht aanmaakt. Is die prima, dan hoef je niets te doen en anders zou ik hem zeker aanpassen.
Herken je dit?
Je hebt een nieuw blog geschreven en kunt niet wachten om het te gaan delen. Je kopieert en plakt de link naar jouw blog in een Facebook bericht en wordt niet blij van wat je dan ziet. De afbeelding, die jij speciaal voor dit blog gekozen hebt, ziet er niet meer uit. De boven- en onderkant zijn volledig weggevallen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Waardoor komt dit?
Wanneer jij een link deelt zoekt Facebook zelf naar een afbeelding en de tekst die bij deze link horen, dit heet crawlen. Als deze afbeelding niet het juiste formaat heeft haalt hij de boven- en onderkant er van af. Je kunt natuurlijk altijd los bij jouw post een afbeelding en tekst plaatsen. Dat is iets meer werk, maar dan weet je zeker dat hij op de juiste manier getoond wordt. Alleen als iemand anders iets rechtstreeks deelt vanaf jouw website zit je nog steeds met die afgesneden afbeelding.
Hoe kun je dit oplossen?
Hiervoor heb je de Yoast SEO-plugin nodig. Waarschijnlijk heb jij hem al geïnstalleerd omdat hij jou helpt bij het optimaliseren van jouw website voor Google. Zo niet, zou ik dat zeker adviseren. In het dashboard staat bij de instellingen van Yoast SEO een kopje Sociaal. Als je dat opent kun je bovenin voor Facebook kiezen. Zorg ervoor dat onder Open Graph metadata toevoegen het blokje ingeschakeld geselecteerd is ( dat is meestal al wel het geval ) Daaronder kun je een afbeelding uploaden. Dit is een afbeelding die getoond wordt als jouw gedeelde website pagina of bericht geen afbeelding bevat. Kies hiervoor een algemene afbeelding van jou of van je logo. Maak hem wel eerst in het juiste formaat. Dat is voor een Facebook bericht: 1200 x 628 pixels.
De juiste afbeelding voor jouw blog.
Om de door jouw gekozen afbeelding voor jouw blog op de juiste manier bij je Facebookpost te plaatsen ga je naar bericht bewerken. Scrol dan helemaal naar beneden naar het Yoast SEO blok. Bovenin dit blok staat SEO, Leesbaarheid en Sociaal. Klik op Sociaal. Hier kun je de gewenste afbeelding uploaden ( formaat 1200 x 628 pixels ) Ook kun je hier een speciale titel en omschrijving voor bij jouw Facebookpost invullen.
Wanneer je bij het plaatsen van je blog op je website dit blokje meteen goed invult weet je zeker dat de afbeelding op Facebook op de juiste manier getoond zal worden, ook als anderen jouw blog gaan delen. Succes.
Het is in WordPress mogelijk bezoekers te laten reageren op je pagina’s of berichten. Dit klinkt mooi omdat je zo gemakkelijk feedback kunt krijgen van jouw potentiële klanten. Maar het kan ook veel spam veroorzaken en dat wil je liever voorkomen. Het is mogelijk om deze reacties uit te schakelen. Dat kan op verschillende manieren.
Reacties in- of uitschakelen voor de gehele website.
Ga daarvoor in het dashboard naar instellingen en dan naar discussie. Hier kun je het vakje Sta toe dat mensen kunnen reageren op nieuwe berichten aan- of uitvinken.
Deze instelling kun je per pagina of bericht overschrijven als je daar wel of juist geen reacties op wilt ontvangen.
Reacties in- of uitschakelen per pagina of bericht.
Wanneer je bij bericht bewerken naar de rechter sidebar gaat, of bij sommige thema’s onderaan de pagina, zie je daar staan:
Reacties toestaan. Standaard staat dit vakje aan gevinkt. Als je geen reacties wilt ontvangen kun je dit vakje uitvinken.
Sta pingbacks & trackbacks toe. Als een andere website een link plaatst naar jouw pagina of bericht wordt er automatisch een link naar die website onder geplaatst, als bedankje voor de link. Als je dat niet wilt kun je dit vakje ook uitvinken.
Bij de nieuwste WordPress versie zie je Reacties en Pingbacks standaard staan. Bij een oudere versie kan het voorkomen dat je ze bij Scherminstellingen, dit vind je bovenaan bij pagina of bericht bewerken, eerst nog moet aanvinken voordat ze zichtbaar zijn.
Je kunt Reacties of Pingbacks toestaan ook instellen in het Snel bewerken menu. Ga hiervoor in het dashboard naar alle berichten. Klik het gewenste bericht niet aan, maar klik eronder op Snel bewerken. Er opent nu een klein schermpje. Hier kun je ook bij Reacties toestaan en Pings toestaan de vakjes aan of uitvinken.
Wanneer je reacties op jouw website toestaat vind je deze terug in het dashboard bij reacties. Bij de instellingen ( bij discussie ) kun je allerlei zaken hiervoor aan- of uitvinken zoals bijvoorbeeld het eerst goedkeuren van een reactie voordat hij geplaatst wordt en of bezoekers hun naam en emailadres in moeten vullen bij hun reactie.
Wat is een call to action?
Een call to action ( CTA ) betekent letterlijk een oproep tot actie. Het is een knop of een stuk tekst op je website die jouw bezoeker aanspoort om iets te doen. Dat kan zijn:
Een goede call to action zorgt ervoor dat jouw bezoekers jouw website niet zomaar verlaten. Je kunt ze een bepaalde richting op sturen waardoor ze meer informatie krijgen en wellicht eerder voor jouw product of dienst zullen kiezen.
Wanneer je van een tekstgedeelte een call to action maakt, geef je een geselecteerde tekst een link mee. Zorg ervoor dat die tekst opvalt door de kleur of maak de letters dik gedrukt, zodat het voor de lezer duidelijk is dat hij erop kan klikken en zo meer informatie krijgt.
Een call to action button of knop zal eerder op vallen dan een stuk tekst. Waar moet je op letten bij het maken van die knop?
De kleur
Zorg dat de knop een kleur krijgt die er uitspringt op jouw website. Ze zeggen dat oranje de beste kleur is voor een call to action knop. Maar dit kan ook felgroen of blauw zijn, zolang het maar contrasterend is met de rest en daardoor opvalt.
Schaduw
Maak een schaduwrand om de knop. Het lijkt dan dat de knop naar voren komt en daardoor zullen bezoekers er eerder op klikken.
De vorm
Dit is persoonlijk. Een knop met rechte hoeken oogt harder en direct. Als de knop iets ronder gemaakt wordt oogt hij vriendelijker en minder dwingend.
Pakkende tekst
Zorg voor een actieve tekst op de knop, zoals bijvoorbeeld bestel hier mijn boek.
Goed leesbaar
De kleur van de tekst moet afsteken met de kleur van de knop en de letters moeten duidelijk leesbaar en niet te klein zijn.
Er zijn 3 manieren op een knop aan je WordPress website toe te voegen:
1. Een knop toevoegen via het thema. In de meeste thema’s kun je de call to action knop aan je eigen wensen aanpassen. Dit vind je in het dashboard bij de Costumizer.
2. Je kunt een plugin gebruiken om knoppen toe te voegen. Vaak is dit een plugin voor een paginabouwer zoals bijvoorbeeld WP Bakery Builder of Elementor WordPress Page Builder. Zij bieden allerlei opties om de knop gemakkelijk aan te passen.
3. Zelf een knop maken met code.
Je kunt zelf een call to action knop maken die los staat van een WordPress thema of plugin. Zo kun je alles naar je eigen wensen aanpassen. Het voordeel hiervan is, dat als je van thema wisselt de knop hetzelfde blijft. Hiervoor moet je wel enige kennis hebben van het schrijven van html- of css code.
De knop moet opvallen, herkenbaar zijn en op een logische plaats staan. Om goed te weten wat wel en niet werkt is het belangrijk dat je AB-testen uitvoert. Dit kan in WordPress met diverse tools en plugins. Maak verschillende versies van de knop, wijzig de kleur, de tekst en de plaats. Zo weet jij straks wat het beste werkt voor jouw website.
WooCommerce is de meest gebruikte WordPress webshopplugin. Hij is gratis te downloaden vanuit het WordPress dashboard. Zo kun je gemakkelijk jouw eigen webshop opzetten. De meeste thema’s zijn geschikt om met een webshop plugin te werken. Wil je een serieuze webshop ( laten ) bouwen is het aan te raden om van een Premium thema gebuik te maken. Zij zijn veel stabieler en krijgen regelmatig een update. Op Themeforest of WooThemes staan een paar honderd Premium thema’s die geschikt zijn voor het maken van een WordPress webshop.
Wanneer je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd hebt ga je naar instellingen om daar de juiste gegevens in te voeren voor het voorraadbeheer, belasting, verzendopties en de mogelijkheden om af te rekenen.
Woocommerce bevat 4 menu onderdelen.
Daarna ga je de webshop vullen met jouw te verkopen producten of diensten, zoals bijvoorbeeld een online training. Zorg voor een duidelijke struktuur, goede afbeeldingen en heldere beschrijvingen. Je kunt je producten of diensten onderverdelen in categorieën om het zoeken te vereenvoudigen. Naast de standaard producten kun je ook variabele producten toevoegen, zoals verschillende maten, kleuren ed. Voeg de juiste zoekwoorden toe in de titel en omschrijving, zodat het voor jouw potentiële klanten, maar ook voor de zoekmachines overzichtelijk is.
In WooCommerce zit een uitgebreid voorraad- en kassasysteem. Voor de daadwerkelijke betalingen is er nog een koppeling nodig met een payment provider zoals bijvoorbeeld Mollie of Rabobank OmniKassa.
Voordat je live gaat met jouw webshop loop dan het gehele bestel en afrekenproces zelf nog even door. Zo ontdek je waar eventueel nog verbeterpunten liggen.
Een header is meestal de bovenkant van een website. In de header staan het logo en het menu en vaak een grote beeldvullende afbeelding.
Het logo kun je wijzigen in het dashboard bij weergave, costumizer en dan bij site identiteit. Bij sommige thema’s kun je daar ook het formaat van het logo aanpassen of kun je het logo bijsnijden.
Wanneer je bij de costumizer voor het menu de locatie hoofdmenu kiest zal deze getoond worden in de header. Afhankelijk van het thema kun je het menu ook plaatsen in de footer of in een widget. Je kunt ervoor kiezen om het menu als tekst te tonen of als burgermenu ( dit zijn de 3 streepjes onder elkaar )
Ook de afbeelding wijzigen doe je in de costumizer. Kijk goed naar het gewenste formaat van de afbeelding. Als je een ander formaat gebruikt zal de afbeelding niet op de juiste wijze in de header getoond worden.
Alle headers van WordPress thema’s bevatten code om te bepalen hoe ze eruit zien. Afhankelijk van het thema kun je hier wijzigingen in aanbrengen of niet. Mocht je de header van jouw website een andere kleur willen geven en je kunt nergens ontdekken waar je dat kunt aanpassen kun je het nog met een eenvoudige code proberen. In de costumizer staat een blokje extra css. Als je bijvoorbeeld de header wit wilt maken zet je daar deze code in:
. header {
background: white;}
Je kunt ook in plaats van white de #kleurcode invoeren. Voor wit is dat #ffffff
Mocht de header niet wit worden kun je !important achter white of de kleurcode plaatsen. Je kunt zo ook font-familiy: arial ( het lettertype ), font-size: 20px ( de lettergrootte ) en bijvoorbeeld border-color: blue ( de kleur van de rand ) wijzigen. Zo kun je op een eenvoudige manier toch de header van jouw website aanpassen.
Een thema verzorgt de styling en uitstraling van de website. Dit zie je aan de voorkant van jouw website. Er zijn duizenden WordPress thema’s waaruit je kunt kiezen. Maar hoe weet je nu welke het beste bij jou en jouw website past?
Als je WordPress installeert staat er automatisch het nieuwste standaard thema op. Misschien kun je hier prima mee uit de voeten en kun je een paar zaken naar jouw persoonlijke voorkeur aanpassen. Wil jij echter meer, dan moet je op zoek naar een ander thema. Dat kan in het dashboard van je website. Je gaat naar weergave en dan naar thema’s. Daar zie je welk thema actief is. Klik op nieuwe toevoegen. Nu kom je in een nieuw scherm waar meerdere thema’s uitgelicht worden. Je kunt zien wat de nieuwste thema’s zijn en welke thema’s populair zijn? Bij eigenschapsfilter kun je jouw voorkeuren selecteren, bijvoorbeeld of het een blog of een portfolio website wordt, of je één of meerdere kolommen wilt en of de sidebar aan de rechterkant getoond moet worden. Zo krijg je minder thema’s te zien en is de keuze waarschijnlijk makkelijker.
Voordat je een thema selecteert kijk dan goed naar hoeveel mensen het al geïnstalleerd en beoordeeld hebben en wanneer de laatse update heeft plaatsgevonden. Als dat lange tijd geleden is, zou ik direct doorgaan naar de volgende. Als jij een keus gemaakt hebt klik je bij het thema op details en voorbeeld. Zo zie je de algemene uitstraling van het thema. Als je dat bevalt klik je op installeren en daarna op activeren. Daarna kun je met de costumizer het thema naar jouw smaak aanpassen, de kleuren, de header en footer en het lettertype. Een gratis thema heeft vaak minder aanpassings instellingen dan een Premium ( betaald ) thema.
Voor een Premium thema kun je naar ThemeForest van Envato gaan. Dit is een Australisch bedrijf. Zij bieden je betaalde WordPress thema’s aan van goede kwaliteit. Als je hier een thema aanschaft kun je het downloaden, met een bepaalde tijd gratis support. Je kunt het dan als Zipbestand uploaden bij weergave, thema, nieuwe thema en dan de knop bovenin uploaden thema. Zorg ervoor dat je ook een Child thema installeert, zodat de aanpassingen die jij maakt bij een update niet verloren gaan en je dan alles weer opnieuw moet invoeren.
Maak altijd eerst een backup voordat je het WordPress thema wijzigt. Mocht er dan onverwachts iets fout gaan, kun je deze terugzetten en blijft jouw website gewoon werken. Je kunt het nieuwe thema eerst uitproberen op een testomgeving of subdomein. Zet de backup op deze testwebsite, wijzig het thema en pas alles aan. Wanneer dat klaar is zet je het over op je werkelijke domeinnaam. Zo blijft jouw website altijd goed beschikbaar.
De keuze in lettertypes is enorm groot. Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen voor een geschikt lettertype voor je website? Je kunt de lettertypes opdelen in 3 categorieën:
Web safe fonts. Dit zijn standaard lettertypes die vrijwel iedereen op zijn computer heeft staan, zoals Arial, Helvetica of Verdana. In totaal zijn het er 16. Vroeger moest het gekozen lettertype aanwezig zijn op de computer van de bezoeker, anders kon deze niet worden getoond in de browser. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en is de keuze van beschikbare lettertypes verder uitgebreid.
Web fonts. Dit is de verzamelnaam voor alle lettertypes die op het web getoond kunnen worden. Webfonts staan niet standaard op iedere computer maar moeten via een server gedownload en geladen worden. Dit kost veel tijd en kan de website trager maken. Je hebt veel aanbieders op de markt voor lettertypes. Sommige lettertypes mag je gratis downloaden en voor andere moet je betalen.
Google fonts. Dit zijn de meest gebruikte web fonts. Ze zijn gemakkelijk aan je website toe te voegen door een code in de header te plaatsen of hiervoor een plugin te gebruiken. Je hoeft dus niet meer stuk voor stuk fonts te downloaden maar je hebt ze allemaal in één keer geladen op je computer staan. De Google fonts zijn allemaal rechtenvrij en vrij te gebruiken op je website. Je kunt ze bekijken op www.fonts.google.com.
Gebruik niet meer dan drie lettertypes in totaal. Combineer verschillende lettertypes voor een titel en de leestekst. Kies voor een goede combinatie van lettertypen. Dit zorgt voor overzicht en rust op de website. Kijk ook goed naar wat bij jouw huisstijl en de uitstraling van je website past. Dit is een handige website waar je goede lettertypecombinaties kunt vinden www.fontpair.co.
Het allerbelangrijkste is natuurkijk de leesbaarheid van jouw teksten. Je wilt dat de bezoeker door blijft lezen en zich niet laat afleiden door het lettertype. Zorg voor korte alinea’s en voldoende witruimte. Onderbreek de teksten met een afbeelding, video of quote. En vooral, ben consequent en voer de stijl van de teksten door in de gehele website.
WordPress heeft een gebruikerssysteem. Dat maakt mogelijk dat je met meerdere personen een website kunt onderhouden, pagina’s kunt aanpassen en berichten kunt plaatsen. De volgende rollen zijn mogelijk voor een gebruikersaccount. Ze staan op volgorde van rechten, van de minste (abonnee) tot de meeste (beheerder) rechten.
Abonnee/Subscriber: Dit is handig als je privé berichten op je site hebt staan en ze door bepaalde personen met een account wilt laten lezen. Ze ontvangen daarvoor een persoonlijke inlogcode.
Schrijver/Contributor: Iemand die berichten kan schrijven en beheren, maar niet kan publiceren. In plaats van de knop publiceren staat er dan: ‘inzenden voor beoordeling’. Het publiceren moet gedaan worden door een beheerder of redacteur. Deze rol is erg handig als je eerst zelf de berichten van een persoon wilt checken, voordat ze zichtbaar zijn voor iedereen.
Auteur/Author: Iemand die zijn eigen berichten kan schrijven, beheren en ook publiceren. De auteur heeft geen toegang tot de instellingen, plugins, widgets ed. Hij kan ook geen pagina’s of afbeeldingen toevoegen, bewerken of verwijderen.
Redacteur/Editor: Met deze rol kun je berichten en pagina’s maken, beheren en publiceren. Ook kun je in de mediabliotheek afbeeldingen toevoegen, bewerken of verwijderen. Een redacteur kan niet bij de instellingen van de website.
Beheerder/Administrator: Als beheerder heb je de meeste rechten. Je kunt de complete website beheren, inclusief alle instellingen. Een beheerder kan:
Wanneer ik een nieuwe website voor iemand maak, ben ik zelf beheerder van de site. Zo kan ik alle instellingen correct invoeren, een thema en de benodigde plugins installeren en de juiste widgets toevoegen.
De eigenaar van de website geef ik altijd de rol van redacteur. Zo kan hij/zij pagina’s, berichten en media toevoegen en aanpassen zonder het risico te lopen dat er per ongeluk iets aan de instellingen gewijzigd wordt en de website niet meer goed functioneert of misschien wel helemaal op zwart gaat.
Op dit moment draait alles om het coronavirus.
Een virus leeft niet op zichzelf, maar heeft gastcellen nodig om te kunnen blijven bestaan. Het infiltreert in gezonde cellen en neemt zo hun functie over.
Zo werkt het ook als je een virus op je website hebt. Je website is gehackt. De hacker gebruikt, als een soort parasiet, jouw website voor de verspreiding van zijn bestanden.
Hoe kom je er nu achter dat je WordPress website gehackt is?
Hoe zorg je ervoor dat jouw website niet gehackt wordt?
Voorkomen is beter dan genezen. Het is nooit helemaal uit te sluiten, maar je kunt het risico wel zoveel mogelijk verkleinen. Hieronder staan een aantal tips hoe je de zwakke plekken van je website aan kunt pakken.
Vind jij het spannend om hiermee aan de slag te gaan? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag om jouw website virusbestendig te maken.
Een Plugin is een op zichzelf staand programma, geschreven in code, waarmee je een extra functionaliteit kunt toevoegen aan je WordPress website. Zo heb je plugins voor social media knoppen, extra SEO tools voor statistieken en om bijvoorbeeld spam tegen te gaan.
Waar moet je op letten als je een plugin wilt installeren?
Het gebruik van plugins kan erg nuttig en zeer praktisch zijn. Maar pas op. Maak een goede afweging welke plugins je gaat installeren en vul je website niet met willekeurige plugins, waarvan je denkt dat ze handig zijn. Elke plugin neemt ruimte in beslag, maakt je website ‘zwaarder’ en dus langzamer. Niet elke plugin is even betrouwbaar en kan dus de veiligheid van jouw website in gevaar brengen. Het kan ook voorkomen dat plugins niet goed samenwerken met elkaar of met het thema dat je gebruikt. Door zo’n conflict kan het zijn dat sommige functionaliteiten niet meer goed werken. Dit moet je dus altijd goed checken. Loop de website goed na nadat je de plugin geïnstalleerd hebt. Werkt hij niet naar behoren kun je beter de plugin de-activeren, verwijderen en voor een andere plugin of oplossing kiezen.
Er zijn een paar plugins die ik regelmatig gebruik en waar ik zeer tevreden over ben.
Dit zijn:
Vind je het lastig om zelf met plugins aan de slag te gaan kan ik je daar mee helpen.
Jaren geleden zochten mensen een website door de url van de website in te voeren en zo kwamen zij automatisch op de homepagina terecht. Dat was dus ook de belangrijkste pagina en stond vaak volgepropt met allerlei informatie. Als bezoeker van de homepage moest je direct kunnen vinden waarvoor jij naar de website was gekomen.
Tegenwoordig komt het grootste deel van alle bezoekers via Google of een andere zoekmachine als eerste op de pagina van het zoekwoord, door jou zo ingesteld. Of ze komen via een gedeelde link op Social media op de speciaal hiervoor gemaakte landingspagina.
Iedere pagina op jouw website heeft een specifiek doel:
Wat is dan het doel van de homepagina?
Als bezoekers eenmaal op jouw website geland zijn, klikken ze toch vaak door naar de homepagina om te kijken wat je nog meer te bieden hebt. En je hebt natuurlijk ook nog genoeg bezoekers die direct op jouw website terecht komen. Geef aan hoe jij ze kunt helpen. Plaats referenties van klanten, die aangeven dat ze heel tevreden zijn met jouw product of dienst. Zorg voor een duidelijke Call to Action, zoals een e-book downloaden of inschrijven voor de nieuwsbrief. Of verleid je bezoekers om verder te klikken naar een andere pagina binnen je website.
Waarom is het belangrijk om een snelle website te hebben?
Niemand houdt van langzame websites. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers je website verlaten omdat deze te langzaam is. Het hebben van een trage website is niet alleen vervelend voor jouw bezoekers, maar het is ook van invloed voor de vindbaarheid van jouw website. Google kan zien hoe snel jouw site is. Als deze traag is, zul je nooit op de eerste pagina van een Google-zoekopdracht verschijnen.
Maar hoe weet jij nu of jouw website snel of misschien wel traag is?
Controleer hier de snelheid van jouw website PageSpeed Insights van Google of via de App Speedtest.
Laten we eens kijken naar wat jouw website mogelijk vertraagt en hoe jij deze problemen kunt oplossen.
1.Hosting
Een goede webhosting is erg belangrijk om je website sneller te maken. Goedkope webhostingpartijen leiden vaak tot trage websites. Overweeg om naar een nieuwe en snellere webhosting partij over te gaan of je webhostingpakket te upgraden. Vraag je hostingprovider of je websitebouwer om advies.
2. Afbeeldingen
Om jouw website sneller te laten functioneren, is het belangrijk om de gebruikte afbeeldingen te optimaliseren. Natuurlijk moet een foto niet te klein zijn, maar ook een te grote foto is niet goed voor je website. Het is het beste om de foto te uploaden in het formaat zoals deze in je website getoond wordt. Kijk ook naar de resolutie van de afbeeling: dit is de kwaliteit of dichtheid van de afbeelding. Dit wordt gemeten in dpi (dots per inch). Voor drukwerk is het belangrijk dat afbeeldingen een minimaal 300dpi zijn. Voor het gebruik in je website is 72dpi echter genoeg.
3. Plug-ins
Als je van veel plug-ins gebruik maakt betekent dit dat er achter de schermen veel actie plaatsvindt waardoor jouw website trager is. Kijk eens goed naar alle geïnstalleerde plug-ins. Zijn ze allemaal actief? Verwijder alles wat je niet gebruikt. Controleer regelmatig op updates. Als je ervoor zorgt dat je de nieuwste versie van de plug-in gebruikt, werkt deze al sneller.
4. Caching
Caching is het proces waarbij veelgebruikte gegevens tijdelijk in een opslagplaats worden opgeslagen. Wanneer je een webpagina bezoekt die je al eens hebt bekeken, kan de browser die bestanden uit de cache halen in plaats van terug te gaan naar de oorspronkelijke server. Dit bespaart jou tijd en helpt het netwerk sneller en efficiënter te werken. Als je een caching-plug-in installeert, hoeft de browser geen nieuwe informatie op te halen telkens wanneer jouw site wordt bekeken. Dit zijn de drie meest gebruikte plug-ins hiervoor. Er zijn gratis en premium versies voor beschikbaar. WP Total, CacheWP Super Cache en Comet Cache.
5. Opruimen
Zorg ervoor dat jouw website mooi opgeruimd is. Kijk naar het overzicht van alle pagina’s en berichten. Staan ze allemaal op gepubliceerd of staan er ook conceptpagina’s tussen en zo ja, heb je die nog nodig? Gooi ze anders weg. Staan er nog pagina’s of berichten in de prullenbak, leeg dan de prullenbak. Worden alle afbeeldingen en bestanden in de mediabibliotheek gebruikt? Verwijder de niet gebruikte afbeeldingen. Kijk bij weergave naar de thema’s. Verwijder de niet gebruikte thema’s. We hebben hierboven de plug-ins al besproken, niet gebruikte plug-ins verwijderen hoort ook bij het opruimen van jouw website.
Zo… opgeruimd staat netjes!
Ik weet zeker dat jouw website nu veel sneller zal zijn.
Wat is een favicon?
Een favicon, urlicon of pagina-icoon is het icoontje dat links naast de url van jouw website staat. Het helpt bezoekers je website eenvoudig te herkennen wanneer er bijvoorbeeld meerdere tabbladen open staan en het vergroot het vertrouwen bij je doelgroep. Dit icoontje wordt ook gebruikt als bezoekers je website aan hun favorieten toevoegen. In de favorietenbalk van de browser wordt dan het favicon getoond. Zorg ervoor dat je favicon niet te druk is met heel veel kleuren, maar stijlvol, rustig en goed herkenbaar. Voor mijn website is het alleen een groene cirkel vanwege het ronde logo en de felgroene kleur.
Hoe maak je een favicon?
Voor een favicon kun je het beste een vierkante afbeelding maken met een minimaal formaat van 512 × 512 pixels. Ik gebruik hier een grafisch programma voor. Het is het mooiste als je het favicon met een transparante achtergrond maakt en dus als Png bestand opslaat. Wil je er zeker van zijn dat het favicon in alle browsers weergegeven wordt dien je het op te slaan als favicon.ico. Er zijn verschillende websites waarop je dit kunt doen, zoals bijvoorbeeld favicon.io
Hoe voeg je een favicon aan je WordPress website?
Het is heel eenvoudig om een favicon toe te voegen aan je website. Hiervoor gebruik je de WordPress Customizer. Deze open je door naar Weergave en dan naar Customizer te gaan, of bovenin de werkbalk op Customizer te klikken.
In de WordPress Customizer klik je op Site-identiteit. Hier kun je de titel en de ondertitel van je website invullen en/of aanpassen en een favicon uploaden. Klik op Selecteer afbeelding en upload vervolgens het favicon. In de Customizer zie je direct het resultaat in je browserbalk. In de meeste WordPress thema’s kun je het favicon ook uploaden via de thema opties.
Op je blogpagina staat een overzicht van de meest recente berichten. De nieuwste staat daar altijd bovenaan. Wist je dat je een bericht aan de bovenkant van de pagina vast kunt plakken? Hiervoor kun je in WordPress de term ’sticky post’ gebruiken.
Door een bericht sticky te maken ziet de bezoeker dit altijd als eerste ook als er nieuwere berichten zijn bijgekomen. Je kunt dit toepassen bij een belangrijk of speciaal bericht wat onder de aandacht moet blijven. Een goed converterende blog zal minder goed gevonden worden als deze door nieuwere berichten naar de onderkant of zelfs tweede pagina van je blogoverzicht terecht komt.
Het enige wat je hoeft te doen is een vinkje te zetten bij: plak aan de bovenkant van het blog. Dit vind je rechts bovenaan de pagina in het blokje status & zichtbaarheid.
Wat is een widget?
Een widget in WordPress is een kleine blok op je website waarin je speciale informatie kunt plaatsen. Elke WordPress website beschikt over één of meerdere widget balken, meestal de zijbalk op je pagina of bericht. Zo kun je in deze balk verschillende soorten inhoud toevoegen. Het voordeel van widgets is dat je het maar 1 keer hoeft te plaatsen en dat het dan op elke pagina of in elk bericht zichtbaar is. Dat kun je zelf instellen.
Standaard heeft WordPress een aantal widgets die je kunt gebruiken. Het ligt aan jouw WordPress thema hoeveel en welke widgets nog extra beschikbaar zijn. Door middel van een plugin kun je widgets toevoegen. Ik zelf gebruik de plugin SiteOrigin Widgets Bundle en ben hier zeer tevreden over. Hieronder vind je een opsomming van veel gebruikte widgets:
In de meeste WordPress thema’s heb je alleen de mogelijkheid om widgets te plaatsen in de sidebar ( de linker of rechter zijbalk ), maar in verschillende thema’s is het ook mogelijk om widgets in de footer of header te plaatsen.
Hoe voeg je content aan een widget toe? Ga in het dashboard naar Weergave en dan naar Widgets. Hier zie je een overzicht van alle beschikbare sidebars en widgets. Open een widgetblok, ( aan de rechterkant van je scherm ) met het pijltje rechtsboven. Sleep de gewenste widget van het linker gedeelte ( onder beschikbare widgets ), zoals bijvoorbeeld tekst, een afbeelding of recente berichten, naar het widgetblok. Nu kun je de widget een naam geven en de inhoud van de widget toevoegen. Niet vergeten op te slaan.
Je kunt zelf een custom widget maken. In de widget Tekst of Eigen HTML kun je een HTML code invullen. Zo kun je bijvoorbeeld een YouTube filmpje of een Instagram post in je widget plaatsen. Daarvoor heb je de Embed ( insluit ) code van het filmpje of de post nodig, die kopieer en plak je in de widget.
Je kunt een widget verwijderen door op de link “Verwijderen” in de widget te klikken. Als je hem naar gedeactiveerde widgets sleept, kun je hem op een later moment eenvoudig weer toevoegen.
Voor de zoekmachines is het van belang dat je links toevoegt op jouw website, zowel intern, dat wil zeggen binnen je eigen website, als extern, naar een andere website.
Intern linken
Intern linken betekent dat je vanuit een webpagina of bericht verwijst naar een andere webpagina op jouw website. Dit kan via het menu, met knoppen en in de teksten. Als bezoekers hier op klikken blijven ze binnen jouw website. Het is slim om veel interne links toe te voegen aan je website. Hierdoor kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen hoe je website in elkaar zit, welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder.
Bezoekers navigeren door middel van deze interne links door je website. Zorg er dus voor dat de interne links relevant zijn en bijdragen aan het gebruiksgemak van jouw website.
Waarom is intern linken belangrijk?
Extern linken
Als een bezoeker op een externe link klikt dan verlaat hij of zij je website. Stel altijd “in nieuw tabblad openen” in, zodat bezoekers jouw website niet kwijt zijn, maar altijd terug kunnen keren.
Extern linken kun je op 2 manieren toepassen. De eerste is een link plaatsen naar een externe website bijvoorbeeld naar jouw LinkedIn pagina of een andere website voor meer informatie. Dit kun je zelf doen op jouw website.
Bij de tweede gaat het om een link op een andere website die naar jouw website verwijst. Dit wordt ook wel een backlink genoemd. Dit geeft aan dat anderen jouw website relevant en waardevol vinden. Voor de zoekmachines is dit een teken om jouw website in de zoekresultaten aan te bevelen aan bezoekers.
Waarom is extern linken belangrijk?
Linkbuilding
Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Zorg er echter wel voor dat de link die je plaatst zinvol is voor je eigen website. Ook een link naar een andere website dient relevant te zijn. Zolang beide links iets toevoegen aan elkaars content zullen de zoekmachines dit belonen.
Je kunt op meerdere manieren een afbeelding toevoegen aan je pagina of bericht.
1. De afbeelding eerst uploaden in de Mediabibliotheek van de website en hem daarna in de pagina of het bericht toevoegen
2. In de tekstbewerker met de knop Media toevoegen. Als je hierop klikt kom je in de Mediabibliotheek. Hier kun je kiezen tussen bestand uploaden of een afbeelding kiezen die al in de bibliotheek staat. Als je op de toegevoegde afbeelding klikt kun je de plaats van de afbeelding bepalen.
3. Als je met Gutenberg werkt kun je bij de blokken kiezen voor afbeelding. Hij opent dan een apart blok waar je alles voor de afbeelding kunt instellen.
4. Ga naar de Mediabibliotheek en sleep het bestand vanaf jouw downloads of bureaublad in de bibliotheek.
Zorg er altijd voor dat je de afbeelding die je gebruikt de juiste titel, omschrijving ed. meegeeft. Het staat niet echt professioneel als bij de afbeelding de tekst img_0442_jpg staat. Dit is ook belangrijk voor de zoekmachines.
Alternatieve titel
Als de afbeelding niet getoond kan worden, komt deze tekst er te staan. Mijn advies is om dit altijd in te vullen voor de zoekmachines.
Titel
Dit is de titel van de afbeelding die zichtbaar wordt als je met je muis over de afbeelding schuift.
Onderschrift
Wat je hier invult wordt onder de afbeelding geplaatst als onderschrift.
Omchrijving
Geef hier een omschrijving van wat je ziet op de afbeelding. Dit wordt niet getoond, maar wel gezien door de zoekmachines.
Link URL
Moet de afbeelding ergens naar toe linken? Zo ja, vul hier dan de URL in.
Formaat
Hier geef je aan wat de afmeting van de afbeelding moet zijn. Zorg ervoor dat de afbeelding het formaat heeft zoals hij getoond wordt, dit scheelt tijd bij het laden van de website.
Copyright
Als je zelfgemaakte foto’s gebruikt zet je hier jouw naam of bedrijfsnaam. Bij rechtenvrije stockfoto’s kun je hier de website en de maker van de afbeelding invullen. Op de stockfoto website wordt dit meestal aangegeven en kun je dit gemakkelijk copiëren en plakken.
Bij WordPress kun je in het dashboard kiezen om een pagina of een bericht te maken. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee?
Een WordPress pagina
Een pagina op een website bevat vaak statische inhoud. Dat houdt in dat de inhoud van een pagina niet vaak zal veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een Over mij pagina of een Contactpagina. Deze pagina’s bevatten meestal algemene informatie over het bedrijf, de producten en/of diensten. Meestal staan deze pagina’s in de menubalk bovenin de website. Je kunt zelf de volgorde van de pagina’s bepalen. Ook kun je hoofd- en subpagina’s aanmaken, die zorgen voor een overzichtelijke structuur van de website. De meest voorkomende pagina’s zijn:
Een blogpagina
Met een WordPress bericht plaats je informatie op jouw website met een publicatiedatum. De berichten verschijnen in omgekeerde datum-volgorde op de blogpagina van de website. Dit betekent dat de nieuwste berichten bovenaan komen te staan. Berichten zijn daarom zeer geschikt om inhoud te publiceren die actueel is en bijvoorbeeld verbonden zijn aan een bepaalde tijd. Je kunt berichten in categorieën indelen en er tags aan toe voegen om het overzichtelijk te houden. Er is een mogelijkheid om deelknoppen aan het bericht toe voegen zodat bezoekers je berichten kunnen delen op Social media. Je kunt bezoekers ook vragen of zij een reactie achterlaten op het bericht om zo een communicatie op gang te brengen.
WordPress is begonnen als eenvoudig blogplatform, maar is uitgegroeid tot het meest populaire open source softwareplatform om zowel een blog als een volledige website mee te bouwen. Op veel websites zie je een blogpagina geïntegreerd in een statische website. Dat is een mooie manier om algemene informatie te delen en tegelijkertijd interactie met jouw bezoekers te hebben.
Als jij teksten op jouw website toe gaat voegen is het beter om deze teksten niet rechtstreeks in de tekstbewerker te typen, maar het eerst te schrijven in een tekstbestand. Dit om te voorkomen dat, als je bijvoorbeeld de tekst vergeet op te slaan, ( dat overkomt iedereen wel eens ) je alles kwijt bent en weer opnieuw kunt beginnen.
Vanuit het tekstbestand, bijvoorbeeld in Word, kun je de tekst dan kopiëren en plakken in de website. Denk er aan dat je de tekst kopieert als platte tekst om de code te verwijderen die aan het tekstbestand vastzit. Dit kun je doen door de tekst eerst op een kladblok te plaatsen. Ik gebruik hiervoor notities ( apple ) onderin de werkbalk van mijn laptop. Van hieruit kun je hem dan in de website plakken.
Het kan ook gemakkelijker met de ingebouwde functie in de tekstbewerker van WordPress. Klik hiervoor in de balk op het icoontje zoals hiernaast afgebeeld, plakken als tekst. Er opent dan een scherm waar je de gekopieerde tekst in kunt plakken. Klik op invoegen. Zo weet je zeker dat er geen ongewenste codes meer in jouw tekst verborgen zit.
Zie jij al die icoontjes in je WordPress tekstbewerker staan en heb je geen flauw idee waarvoor ze zijn en wat je er allemaal mee kunt? Vraag dan hier mijn gemakkelijke uitleg van deze icoontjes aan.
Ik weet zeker dat het je de volgende keer helpt bij het wijzigen van de teksten op jouw website.
Door gebruik te maken van verschillende kopteksten zorg je voor een overzichtelijke structuur in de tekst van je website. Niet alleen voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines. Als het goed is geeft WordPress de titel van jouw pagina automatisch een H1 tag mee. Zo weten de zoekmachines wat het belangrijkste onderwerp is. Denk dus goed na over een goede titel voor jouw pagina.
Verder kun je de tekst onderverdelen in een aantal secties, voorzien van een tussenkopje met een H2 tag, iedere sectie kan een onderverdeling hebben met een subkopje H3 tag. Koptekst 4, 5 en 6 gebruik je eigenlijk niet zo vaak.
Zorg ervoor dat jouw pagina goed leesbaar en vooral goed scanbaar is. Gebruik korte paragrafen, een duidelijke regelafstand, veel witruimte en af en toe een afbeelding om het geheel te doorbreken. Bij gepreformateerd hebben alle letters en spaties dezelfde breedte en ziet het er uit alsof het door een ouderwetse schrijfmachine getypt is.
Laat mij jou helpen. Schrijf je in voor mijn WordPress cursus.
Als jij in jouw WordPress website werkt:
De meest gestelde vraag aan mij als WordPress websitemaker is:
“Yvonne, kun je het mij nog een keertje uitleggen, ik weet niet meer hoe het moet?”
Natuurlijk help ik je graag. Maar zou het niet fantastisch zijn als je er zelf meer vanaf zou weten. Het kost je dan minder tijd en moeite ( en ook geld ) Ik werk dagelijks met WordPress en weet hoe gebruiksvriendelijk het is als je maar de juiste handvatten krijgt om er mee te werken.
Die handvatten geef ik je graag in de cursus: Let’s WordPress together.
Deze cursus is bedoeld voor zelfstandig professionals die zelf hun website bijhouden door er regelmatig nieuwe content, bijvoorbeeld in de vorm van een blog of een nieuwe afbeelding en tekst, op te plaatsen.
In deze cursus leer je:
Na het volgen van deze cursus zul jij veel relaxter aan jouw website werken. Lijkt jou dat niet heerlijk?
In elke cursus worden dezelfde onderwerpen behandeld. Hieronder kun je de verschillende cursussen bekijken en een cursus kiezen die het beste bij jou past.
Lees hier wat Karine over deze cursus zegt:
Ik heb een mooie website, gemaakt door een grafisch vormgever. Ik hou van schrijven en geef mijn ideale klant graag waardevolle informatie in de vorm van een blog. Het kostte mij telkens veel pijn en moeite om mijn blog goed op mijn website te plaatsen. Verkeerde kopteksten, een halve afbeelding, geen metabeschrijving, tags toevoegen… hoezo, waarom? Ik had eigenlijk niet eens in de gaten wat ik allemaal liet liggen.
Door het volgen van de WordPress cursus heeft Yvonne mij meer zekerheid gegeven om in mijn website te werken. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Dankzij haar hulp gaat het plaatsen van blogs en het werken met WordPress nu zelfs heel gemakkelijk. Ik ben echt heel blij met al haar tips!
Karine van Helvoort, Persoonlijk Slaapadvies ( aan huis )